fredag 29 maj 2009

Jag hade en vision...

Imorgon ska vi som sagt ha kalas för vår lille kille och mor i huset hade storslagna planer på att baka en tårta som skulle matcha inbjudningskorten (hmmm, besatt småbarnsmamma eller...?). Det beställdes marsipan och annat smått och gott till den stora dagen från nätet. Tanken var att jag skulle göra en stor tårta som skulle kläs helt i gul marsipan och sedan prydas med blå/gula blommor samt att jag skulle rita den lille figuren från korten med pyntgelé... Projektet inleddes i förmiddags...

So far so good! Bottnarna blev bra och alla ingredienser är förberedda i skålar omkring mig i köket. Treåringen har slickat alla vispar och dylikt skinade rena... Jag har banan, hallon, vaniljkräm och vispgrädde mellan varje lager.
Steg 1 färdigt, hittade tom en liten hylla i kylen att klämma in tårtan på.

Så här ser då min kyl ut inför ett kalas... och då har jag inte ens påbörjat maten... Gud nåde min man om han kommer och vill lägga in en endaste öl hahahaha!

Nästa steg var ju då att klä tårtan i marsipan. Barnen nattades och ärmarna kavlades upp... tydligen skulle man kavla marsipanen kall mellan bakplåtspapper för att den inte skull fastna eller spricka. Jag bredde ut mina papper över diskbänken för jag skulle ju ha ett stort lock till min tårta. Kan ju avslöja att det var lite som att kavla på en tegelsten insmord i ister. Marsipanen var stenhård och smörgåspapperna bara gled över hela diskbänken. I bakgrunden hörde jag min väldigt stöttande make bröla "skit i det, kör utan marsipanen"! Känner han mig inte alls? Efter en stunds kavlande bröts kaveln!!!! Hahahaha fatta att kaveln gick sönder, och dessutom hade jag vid detta laget insett att marsipanen aldrig skulle räcka till att täcka hela min jättetårta. Ny strategi och det fort innan grädden surnar hahaha...


Det fick bli en vit tårta med blå/gula blommor. Ganska nöjd med resultatet trots att min storslagna vision slogs i spillror. Vet inte om det är min enorma gravida kropp som skuggar eller vad för alla foton blev så här mörka och trista.
Blommor blommor blommor!!!!

Hoppas att lillkillen får en fantastisk födelsedagsfest!

Inga kommentarer: