tisdag 21 december 2010

saffranskanderaden mandlar


Mina kära kusiner påpekade artigt iag att jag är usel på att uppdatera bloggen nuförtiden... hahaha. Jo, så är det ibland. Här kommer ett litet recept att hålla till godo med tills jag röjt färdigt i scraphörnan och åter får plats att skapa.
Dessa goda mandlar är ett riktigt nice inslag till glöggen. Skålla och skala 1 liter mandel, torka väl. Smält 3 dl socker, 1/2 dl vatten och 1 påse saffran i en kastrull. Tillsätt mandeln och rör runt i ett par sekuner. Ta av plattan och fortsätt rör en liten stund. Häll upp på en plåt och låt svalna. Förvara i lufttät burk.

3 kommentarer:

Annicka och Johan sa...

Hejsan Caroline.
Jag håller med om att du har blivit dålig på att uppdatera. Skärpning:)
God jul till dig och din familj.
Kram Annicka med familj

Linda sa...

Jag är väl en av de där kusinerna som saknar dina inlägg här :) ....men jag vet hur det är när allt snurrar på i 190. Hoppas att du hade en mysig jul med familjen.
Linda

DesignAnnique sa...

Ååååh, så gott det såg ut! Det måste jag prova någon gång..