torsdag 30 oktober 2008

Slånbärslikör!

I stort sett varje år efter första frostnatten tar jag med min bärplockare till make (hahaha) ut bland slånsnåren för att plocka dessa små blå raringar. Bären är skittråkiga att plocka, de sitter glest och grenarna sticks men de är värda all möda i världen enligt oss. Av slånbären gör jag en helt sagolikt god likör som man kan dricka som den är eller blanda i drinkar som smaksättare. Tänkte dela med mig av receptet så att fler av er kan avnjuta denna enormt goda dryck!

2,5 l frostbitna slånbär
1 1/4 l renat

Lägg bären i en dunk eller bunke och häll över spriten. Sätt på kork eller lock och låt stå varmt under 4 veckor, skaka då och då.

Efter fyra veckor silas bärsaften och följande sockerlag kokas:

1/2 kg socker
2 1/2 dl vatten
1/4 vaniljstång
en liten bit kanel
1/2 tsk anis
4 nejlikor

Lägg alla ingredienser i en gryta och koka tills det blir en simmig lag (några minuter). Sila bort kryddorna, låt svalna och blanda sedan med spriten. Häll på fina flaskor och försök att inte dricka allt på en gång!

3 kommentarer:

Ingela sa...

Ska man kanske prova på att göra men hur är det nu slånbär ser ut?!

Caroline sa...

De är blå med en matt yta (ser lite frostade ut eller hur man nu ska förklara) och växer glest på taggiga buskar. Det är inte taggar i den bemärkelsen, det är som små vassa grenar.

Ingela sa...

Slånbär verkar vara lika sällsynta i Ramlösa som hjortron är i Skåne -Har idag hittat en, säger EN, slånbärsbuske trots att jag och hunden vandrat Ramlösa runt. På denna enda busk vi fann satt det ett tiotal hslvätna slånbär - det blir det ingen likör på!