tisdag 9 december 2008

Kreativ i juletid!

De senaste två dygnen ( eller delar av dem så ni inte tror att jag scrappar dygnet runt hahaha), har jag ägnat åt julkortsmakeri och en del altrande. Här är ett smakprov på mina skapelser. Jag har använt MME julpapper och jag måste säga att under min fyra år som scrappare har jag aldrig stött på ett papper som inspirerat mig på det sätt som dessa gör. Jag tyckte att de såg lite halvsöta ut i affären och köpte därför ett av varje. Igår åkte jag åter till Scraproom och shoppade på mig typ 20 ark och av dem finns nu ett kvar hahaha. Sakerna man gör av dem blir ju så härligt charmiga!
30 st skakkort, 5 st stjärnalbum och 10 st altrade after eightaskar har jag hunnit med. Har dock hållit det enkelt, inget chalkande, doodlande eller annat småpill utan bara papper och lim.
Här har vi chokladaskarna som jag ska ge till bl a dagisfröknarna och brevbäraren (för sveda och värk av alla tunga kuvert han släpar till min adress hahaha)

Här har vi dem ur en annan vinkel, ville inte lägga dem på sidan för jag var rädd att förstöra rosetten. Får nog frakta de 6 som ska till dagis på en bricka!

Skakkorten ser ut så här! Jag har tagit ett kort 15x15cm som jag satt ett 14x14cm papper på. Sen har jag skurit ut (storlek efter smak) en fotomatta i grönt, 2 st olika mönsterpapper i lite mindre storlek och ett genomskinligt plastark i samma storlek som de två mönsterpapperna. I det ena mönsterpappret har jag gjort ett titthål i mitten med Jollys mellanstora cirkeldie (julgranskulan). Montering då. Jag limmar det hela mönsterpappret på fotomattan, sätter 3D remsor som en ram längs kanten på mösterpappret, häller i pärlor, sätter på olastbiten och limmar på pappret med titthålet i. Sist men inte minst limmar jag hela skakhuset på kortet och voila så har man årets julkort färdiga!

Bild på "skakhuset"! Jag har använt vanliga pärlor som jag köpte på mig för X antal år sedan då jag trodde att jag skulle använda dem till smycken.


Stjärnalbumets framsida har jag också dekorerat med ett "skakhus".

I stället för julkort ska far och morföräldrar få vars ett stjärnalbum med lite olika bilder på barnen från julkortsfotograferingen samt att jag tänkte skriva en liten lustig historia om hur de kom till (fotona alltså, inte barnen... riktigt så roligt ska vi inte ha!)
Stjärnalbumet gör du på följande vis: Jag har valt att göra varje enskild sida 10 cm höga och 12 cm breda. Du behöver 6 st röda papper som ska vara 24x10cm, 6 st mönstrade som ska vara 22x10cm samt 6 st gröna som ska vara 20x10cm. Samtliga papper viks på mitten och sedan limmar du det mönstrade på det röda och det gröna på det mönstrade. Om du vill att bandet ska limmas in mellan sidorna ska det göras nu, då limmas det i detta fallet mellan det röda och det mönstrade pappret.Jag har valt att skära ut som en ram i det gröna med det är ju helt frivilligt! Därefter limmar du de röda sidorna mot varandra men lämnar en sida öppen så att du kan öppna och stänga albumet. Tänk på att inte kladda för mycket med limmet, ju mindre lim desto mer effekt får stjärnan! Jag har ju valt att montera ihop mitt innan jag dekorerat, men jag vet exakt vad jag ska ha i. Ett tips är ju kanske annars att först dekorera och sedan montera.
LYCKA TILL MED JULPYSSLET!!!

7 kommentarer:

Ammi sa...

Wow vad mycket fint du gjort, skak korten låter kul, måste testa :-)

Karolinssida sa...

Vilka roliga ideér du har... Bra med beskrivningarna oxå, så kan en stackars nybörjare kanske ocks å lära sig nått nytt... Har några julkort kvar och ett som "skrammlar" är kanske inte så dumt... Tack för tipset... eller tipsen...;D

hannahoj sa...

Dom där stjärnalbumen var ju jätteläckra. Har faktiskt inte sett något sådant innan. Tack för tipset!

annbe sa...

Mycket fint och roligt att se här i bloggen! Alltid kul med beskrivningar så man kan testa lite själv.

Ingela sa...

Som vanligt: SUPERFINT!!

Anonym sa...

Herrejösses vilken snabbfixare du är!! Hade aldrig hunnit med så mycket på så kort tid. Urfina saker blev det också!! Gillar också papperet men har inte köpt de matchande vilket jag inser var ett STORT misstag.

Kickans_blogg sa...

Shit va mycket du hunnit med!! Superfina alster!! :0)
Kramen Kicki