fredag 5 december 2008

Julfotografering!

Jag har inte kollapsat av scrapöverdos, har tillbringat de två senaste dagarna åt att redigera foton till årets julkort. Fick för mig att fota barnen häromdagen när jag ansåg att de hade en pigg och vaken stund utan alltför mycket drama. Sagt och gjort fram med velouren, kulorna och övrig rekvisita. Barnen trycktes ner i tomtekostymer och tvingades ner i velourhavet. Sen började en dramatisk fotosession... den äldsta vägrade och då menar jag VÄGRADE att titta in i kameran en enda gång. Den lille grabben rullade runt i den velourklädda beanbagen och jag försökte få till DET julfotot. Hahaha... forget it, kanske ska satsa på att ta fram velouren när de fyllt 18. Jag som hade storslagna planer efter att ha fått inspiration i en fotografs blogg att ha en stor pepparkaka och stora julgranskulor med i bilden och på så vis få barnen att se ut som lilleputtar. Lilleputtkänslan lyser med sin frånvaro på bilderna. Jag får väl försöka igen i dagarna... Jag fick till några roliga bilder på barnen var för sig så kanske får det bli två bilder i julkorten istället. När jag sedan hade tagit alla bilder och laddade upp dem i fotoshop såg jag till mina fasa att sonen minsann hade kvar lite av bolognensen han fick till middag i näsan och dotterns sår på ena näsvingen lös a´la Rudolf på alla bilder. Jag fick vackert ta och göra ett besök på moderskeppet för att lära mig retushera mina foton och tack och lov för webmosterhelene som hade ett inlägg i sin blogg om hur man gör bakgrunden svart. Här är ett par av bilderna.





3 kommentarer:

Mia på Scrappat Nr.7 sa...

Fantastiska foto!!
Kan man beställa tid ;-))

Ylwa sa...

Vilka härliga bilder du fick till!! Kanske inte årets julkort, men ack så söta barn har du.
*kram*
//Y

Ingela sa...

Oj ja, jag kommer ihåg vilket jobb det var att försöka ta "DET" fantastiska julkortet. Om jag säger såhär - jag har ännu inte lyckats och nu är barnen 16 och 18 är...!!

Det ser jättehäftigt ut med den stora pepparkakan - kul idé!