tisdag 9 december 2008

LUSSEBULLAR!

Hittade detta receptet på scrappiz, Lily kade skrivit ner det i ett inlägg om godaste Lussebullsreceptet. Efter att ha hämtat lilltjejen på dagis åkte vi för att handla på Hemköp. Eftersom det var kinkigt värre bland småfolket rafsade jag ner vad jag behövde i korgen och kände mig väldigt nöjd över att jag valt Vetemjöl special, här skulle bli saftiga bullar!!! Väl hemma gick köksmaskinen varm och jag öste i mina ingredienser. Plötsligt råkar jag kaste ett öga på mjölpaketet och får först då syn på texten FULLKORN. Jaha, GI-bullar eller... Tur att jag köpt ingredienser till två satser för de första knådade jag in pinjenötter i och gjorde matbullar av. Bullarna var jättegoda (även de med fullkorn)


50 gr jäst
150 gr riktigt smör
5 dl gammeldags mjölk
250 gr Gourmet Kesella/Lätt Kesella/Vanilj Kesella
2 pkt saffran
2 dl vit brödsirap
0,5 tsk salt
drygt 18 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
russin
ägg till pensling

Lägg russinen i blöt i en skål med vatten. Smula jäst i en bunke. Stöt saffran tilsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!). Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen. Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver). Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element. Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar. Låt jäsa på plåt ca 20 minuter, gärna på varmt ställe. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge! Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat.

4 kommentarer:

Vixen sa...

Ååå så himla snygga! :-)

Tiggy sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tiggy sa...

Låter ljuvligt. :) Ja det är väl dags att sätta igång med lussebaket snart så det kan lukta jul här i lyan!

Vixen sa...

Sjärnalbumet är ju grymt läckert alltså!