fredag 5 september 2008

Färglägga med PRO-markers

Det finns säkert lika många sätt att använda dessa raringar på som det finns färger men här kommer en liten demonstration på hur jag använder minaTa fram de saker som du behöver, i detta fall använder jag vattenbaserad svart stämpeldyna, stämpel från Magnolia, albumblad och PRO-markers i färgerna warm grey 1, sandstone, cocoa, blush, rose pink, cornflower, cinnamon och blendern.




Jag målar alltid runt kanterna innan jag fyller i hela ytan. Om jag skulle råka måla utanför linjen så tar jag blendern och "suddar" bort färgen så gott det går.


När jag färglagt hela ytan följer jag konturerna med en brun nyans, oftast cinnamon när jag använder ljusa färger men i detta fallet tog jag cocoa för att det skulle synas ordentligt (färdiga resultatet är med cinnamon). På sina ställen gör jag bredare typ skuggningar (se bild).

Därefter tar jag samma färg som klänningen är målad med i detta fall cornflower och ritar över det bruna med cirklande rörelser .




So far so good! I ansiktet använder jag blush och som rosor på kinerna gör jag tre små prickar med rose pink-pennan som jag smetar ut med blushpennan på samma sätt som jag gjorde med det bruna på klänningen.


På skorna har jag skuggat med samma färg som hela skon är målad med genom att lägga på ett par lager där jag vill ha skuggan. Vingarna målar jag längs konturen med ljusgrå och sedan tar jag doveblendern och drar ut det över hela vingen.


Avslutningsvis på detta motiv har jag lagt en ljusgrå kontur runt hela motivet för att få lite mer effekt.

Så här blev mitt kort! Typsnittet heter Katie (classic size) och biljetten har jag hämtat från denna härliga blogg: http://mirabyll.blogspot.com/search/label/Journaling hon gör egna roliga biljetter och journalingrutor som hon är snäll nog att dela med sig av.

Eftersom PRO-markers är beroendeframkallande och framkallar ett enormt ha-begär efter alla färger som finns att finna tycker jag det är värt att lägga ner lite tid på att organisera sig. Själv gjorde jag en bok där jag målar upp färgerna efterhand som de införskaffas. På så vis kan jag lätt och behändigt ha överblick på mina färger. Det finns färgkartor att skriva ut från nätet om jag inte misstar mig men jag tycker inte att de stämmer hundra överens med verkligheten alltid. Såja då har jag visat lite hur jag fixar och donar med mitt, hoppas att jag kan inspirera eller hjälpa någon där ute i PM-träsket!


7 kommentarer:

Tvillingmamma Lotta sa...

Tack för tipset!
Jag skuggar alltid bara med samma färg, men jag ska nog ta o prova med lite brunt oxå!

Malmis sa...

Så roligt att du delar med dig av dina tips!
/Pyttisens mamma

Ylwa sa...

Vad fint det blir!! Roligt att se hur andra arbetar. Själv gör jag skuggor med polychromos och förtunning.

Carola sa...

Tack för tipset!
Använder du verkligen bara doveblendern?
Ska testa med lite brunt i skuggningarna nästa gång.

Lotta sa...

Vad bra med tips om hur man fixar dessa pennor. Har haft starka funderingar att skaffa såna. Men det är nåt jag funderar över och som jag inte fått nåt humm om än.....Det är den där blender-pennan....när ska den användas, hur och till vad??

Ingela sa...

Du är ju ett riktigt proffs! Fast det såg jag ju igår på fredagsträffen!

Ingela

Anonym sa...

Tack för tippset. Så himla bra att kunna gå igenom och kolla hur andra gör så man lär sig mer.
Mysanpysan på scrappiz