onsdag 31 mars 2010

Hjärtetårta

Den här tårtan gjorde jag till Lovis namnfest. Formen har jag köpt här. Recept medföljde men de var amerikanska och innehöll en hel del färdiga bakmixprodukter osv så jag googlade ihop ett eget som jag tänkte dela med mig av.
Chokladkaka:
200g smör eller margarin
4 dl socker
4 ägg
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
6 msk kakao
2,5 dl grädde eller mjölk
Rör socker och smör pösigt, Tillsätt ett ägg i taget under omrörning, Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao och rör ner blandningen i smeten tillsammans med grädden/mjölken. Jag är osäker på om det behövs men jag smorde i alla fall formarna och fördelade smeten i dem (med undantag för den knappa deciliter min man norpade åt sig under processen...) Grädda kakorna i ca 45 minuter, kolla med sticka om de är genombakade. Låt svalna täckta av sina formar.
Jordgubbsmousse:
5 gelatinblad
0,5 liter frysta jordgubbar
3 äggulor
2 dl florsocker
6 dl vispgrädde
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Mixa jordgubbarna till en slät puré. Vispa grädden till lagom konsistens. Vispa florsocker och äggulor fluffigt. Värm på 1/2 dl av jorgubbspurén på spisen. Rör i gelatinbladen och lös upp dem på svag värme. Tag kastrullen från värmen och tillsätt resterande mousse lite i taget under omrörning. Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och blanda sedan ihop smeten med grädden. Fördela moussen i kakornas fördjupningar, håll reda på vilken som är överdel och underdel. Jag fick lite mousse över som jag frös in, god att äta som glass eller att ta fram vid att senare tillfälle och tina upp. Sätt in kakorna i kylskåp ett par timmar tills moussen stelnat. Vänd sedan på överdelen och lägg den på underdelen.
Glasyr:
60g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron eller limesaft
100 g cream cheese
några droppar röd karamellfärg.
Vispa smör, florsocker, vaniljpulver och citron/limesaft krämigt. Tillsätt cream cheese och blanda till sist i karamellfärgen. Bred glasyren på kakan och garnera den med färska jordgubbar och grädde.



Med facit i hand kan jag berätta att kakan blev väldigt smarrig MEN jag gjorde chokladkakorna dagen innan och hade dem i kylen över natten. Nästa gång kommer jag att baka dem samma dag och endast ha dem i kyl de få timmar som moussen behöver för att stelna och fram till servering. Kakan blev nämligen lite torr av all kyla...

Inga kommentarer: