fredag 18 december 2009

Daimcheesecake

Gud vad smaskiga recept jag hittar på denna sida

Det här behöver du:

Botten:
200 g chocolate chip cookies
100 g smör

Fyllning.

400 g philadelphiaost
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1½ påse daimkulor
150 g vit choklad
3 dl creme fraiche
3 msk strösocker

Garnering:

1 hackad dubbel daim
Resterande daimkulor
Ev. guld och pärlströssel

Gör så här:

Sätt ugnen på 175º:Krossa/mixa kexen till bottnen.Smält smöret och blanda med kexsmulorna.Tryck ut i en form med löstagbar kant.Grädda mitt i ugnen i 5 -7 min.Låt svalna.Vispa ihop färskost,socker,ägg och vaniljsocker med elvisp så att det blir en slät kräm.Vänd ner daimkulorna.Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen tills smeten "stannat" ca 25 min.Smält under tiden den vita chokladen i micron eller över vattenbad.Vispa ihop choklad ,socker och creme fraiche.Ta kakan ur ugnen och bred försiktigt ett jämnt lager överst.Sätt in i ugnen igen och grädda ytterligare 5 min.Låt kakan svalna och sätt sedan in den i kylen.För bästa resultat ska den stå över natten.Garnera med daim och strössel.

Inga kommentarer: