fredag 18 december 2009

Knäckäpplepaj

Hittade receptet här

Det här behöver du till ca 10 bitar:

Pajbotten:

3 dl vetemjöl
125 g kallt smör
1 msk strösocker
1 äggula

Fyllning:75 g smör
3-4 äpplen
socker, kanel
1 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
150 -200 g blandade nötter ( jag använde hasselnötter,pecannötter, mandelspån lite valnötter och pistaschnötter)

Gör så här:Hacka ihop mjöl,smör och socker till en grynig massa.Tillsätt äggulan och forma till en deg.Låt vila i plastpåse i ca 1 tim i kylen.Kavla ut på lätt mjölat bakbord och lägg i en pajform ca 24 Ø.Ställ i kylen i ytterligare 10 min.Sätt ugnen på 175º. Grädda pajskalet 10 min och låt det svalna.Blanda kanel och strösocker på en tallrik.Skala och kärna ur äpplena. Dela dom i klyftor och vänd dom i kanelsockret.Fördela i pajskalet.Smält smöret och blanda ner socker,sirap,grädde och nötterna.Låt smälta ihop under omrörning.Sjud sakta i ca 10 min, rör emellanåt så det inte bränns.Fördela smeten över äpplena.Grädda mitt i ugnen 20-30 min tills pajen fått fin färg och äpplena känns mjuka.Låt vila i kylen i några timmar,ju längre desto godare...

Inga kommentarer: