fredag 18 december 2009

Turkisk pepparfudge

Detta receptet som jag hittade här måste jag bara prova. Imorgon ska jag handla glykos!

Det här behöver du till ca 25 st:

100 g turkisk peppar ( en påse ligger på 150g )
1 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 g smör
2 msk glykos ( finns att köpa på apoteket)
100 g ljus mjölk- eller blockchoklad

Gör så här:
1. Blanda vispgrädde, socker och sirap i en kastrull.Låt koka upp och sätt i termometern.Koka på svag värme tills temperaturen är 120ºObs! Detta tar en stund.....Har man ingen termometer skulle jag tippa på att det får koka ca 20-25 min.Gör kulprovet för att se om det är färdigt.
2. Krossa de salta karamellerna i en matberedare eller hammare.Kör du hammare, så lägg en handduk runt, annars har du det i hela köket...
3. När smeten kommit upp i 120º rör man ner smör och glykos.Låt koka ytterligare 1 minut.
4. Ta av kastrullen från värmen och lägg i bitar av choklad så att de smälter.Häll sedan ner karamellkrosset och vaniljsockret.Rör om och häll upp i en form med smörpapper i botten. Formen kan vara ca 20×30 cm, men ju mindre form du tar desto högre blir dom.
5. Ställ formen att kallna och stelna.Ta sedan upp fudgen och skär i rutor med vass kniv. Förvaras svalt.

Inga kommentarer: